Kuså m.m., 20100529

Nu kommer en rapport om vad som hänt sen sist. Det blev inte ett lika långt uppehåll i skrivandet som förra gången!!

16/5 tränade vi med Anna och Saga uppe vid Dammen. Började med markeringar i skogsterräng, sällan vi tränar i skog så det är bäst att passa på! Sedan blev det lite vattendirigeringar. Ett område ligger på en ö dit hundarna kommer via en 50 m lång landtunga och sedan 10 m vatten. Alltid bra att se om man för hundarna vidare ut i vattnet när de inte är alldeles nära! Det stora glädjeämnet för mig idag var att Lots inte la ner apporten för att skaka sig. Han började göra det förra hösten, det måste vi få bort och idag funkade det!

17/5 var det apporteringskurs i Arboga. Vi skulle vara hela gruppen idag men på grund av avhopp så blev det bara Jäger och ett gäng 1-åringar. Tur nog lägger Linda övningar i lagom nivå för Jäger/Marcus så att även de får ut något av kursen. Idag låg fokus på linjetag och avlämningar för Pirat. Jag har velat lite om hur jag ska få avlämningarna på Pirat att funka men nu har jag bestämt mig så det är bara att köra på! Känns som att strulet med avlämningarna har hindrat resten av träningen... Tur att hon är en duktig och lättränad hund, så vi inte har förlorat för mycket tid! För Jäger låg tungvikten på markeringar vilket han behöver. Dummiesen hamnade i terräng så att han inte kunde springa in den utan måste lita på sin minnesbild av kastbanan. 

21/5 åkte vi upp till campingen i Gagnef. Jag har kommit med båda dagarna på Kuså-provet och då är det lika skönt att vara på plats redan på fredagen.


Väntan på start

På lördagen gick jag som sista hund ihop med en dummy-hund (Sune Nilsson och hans flatt som startat tidigare). Provet började med ett närsök och sedan transport till det "riktiga" söket.


In från söket.

Sedan var det landarbete: dubbelmarkering och dirigering. När han kom in från markeringen lade han ned viltet och tittade på mig innan han tog upp det och fortsatte in. ALDRIG gjort så tidigare, undrar om det beror på att jag varit på honom om att inte skaka sig..? Därefter transport och vattenarbetet, dubbelmarkering och dirigering. Dirigeringen låg tvärsöver dammen. Jag tyckte han gick på tok för långt åt vänster, mot där v.markeringarna gått. Men i stället för att låta honom gå till strandkanten och dirigera honom därifrån så försökte jag styra om honom på vattnet trots att jag egentligen vet att han kanske inte tar mina tecken på vatten. Det blev omständigt innan jag fick honom till området och han tog fågeln.


Fokusering på markeringar.

Domare Alf Nordlund höll en bra öppen kritik. Han var glad att se en duktig hund och han var inte säker på vilket pris det skulle bli. Tillslut blev det "bara" en 2:a med kritiken:

"En härlig arbetsvillig hund som löser större delen av dagens jobb på ett övertygande sätt. Helheten belastas något vid inl. och vid vattendirigeringen."

På söndagen var det dags igen. Provet var upplagt så att det hela tiden växlade mellan hundarna i paret. Landmarkering, vattenmarkering, landdirigering, vattendirigering och sist söket. Lots markerade bra på land. Han markerade bra på vatten också men fågeln låg så lågt i vattnet att han inte såg den. (Det var SPÖREGN hela dagen. Kastaren sa efteråt att han simmat förbi den en halvmeter utan att se den.) Jag fick dirigera dit honom och det blev struligt då han inte gick rakt i vattnet som jag hade tänkt. Å andra sidan gick den riktiga vattendirigeringen strålande, kan bero på att han gick rakt på så att det bara blev ett enkelt linjetag! Landdirigeringen gick också bra. Det var nog första gången jag skickade honom rakt på ett kuperat hygge men det gick ju!! Han var mer taggad än på lördagen men ändå funkade fotgåendet bra, ,skönt! Allt slit ger resultat!

Domare Pelle Forslund gav Lots och mig priset 2 med kritiken:

"En mycket trevlig hund som löser större delen av provet effektivt. Får dock inte till det vid v-markeringen vilket också sätter priset."

Det fortsatte regna hela dagen så vi var inte kvar till prisutdelningen ens. I bilen på väg hem beslöt jag mig för att inte starta på Hedemora-provet (skulle ha startat idag, 29:e). Det är inte 2:or jag egentligen vill ha och nu har jag tre stycken för att något gått fel med dirigerbarhet på vatten. Jag tar det som ett tecken på att det behövs ner träning. Vi återkommer i höst istället!! Sommaren kommer ägnas åt dirigeringsträning, på land och vatten! Passar både inför start på B-prov och WT i Gagnef!

Jenny

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej där. Har ni snöat in? Är det något kul som hänt efter 29 maj?

2010-07-06 @ 19:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0