Ketchup!! 20100514

Denna vår har vi helt klart drabbats av "ketchup-effekten"! Först ingenting, sen ingenting, sen allt på en gång! Vårat schema har varit nästan i mastigaste laget och uppdateringen av bloggen har helt klart blivit lidande. Men här kommer en kort resumé av vad som hänt sen sist!


17-18 april

Marcus och Jäger inbjudna till elitklass-träning på Tulka. Marie och Monica har ordnat en helg med Helene och Janne Kalla som instruktörer.



Svårighetsnivån var Elit så det blev mycket övningar med grupper av hundar som arbetade på flera olika saker samtidigt. (Viss känsla av hur det kan vara på lagtävlingar kanske..?) Och naturligtvis blev det en del Walk Uper. Jag tycker att Marcus och Jäger skötte sig bra och att det var ett lovande genrep inför Eukanuba Competition.


24 april 

Ökl-träning för mig och Lots på Tulka. Upplagt som ett B-prov med vilt, skytt och allt. Domare och provledare/provläggare var åter Helene och Janne. Det var för mig en nyttig dag. Allt gick på tok!! Jag blev så nervös! Lots kände naturligtvis av det och gjorde därför alla fel han kan göra: dåligt fotgående, viltvägran, slarviga inleveranser, droppade vilt från både land och vatten. Jag skickade naturligtvis helt fel på vattendirigeringen, vadå vindriktning?? Kort sagt riktigt pinsamt!! Det var onekligen en riktig väckarklocka: jag har ju anmält till en hel del prov här under våren!! Nu skulle det läggas upp en riktig träningsplan: vattenjobb för Lots och mental träning för mig! Jag skämtar inte: veckorna som följde koncentrerade jag mig stenhårt på positiva målbilder. Full fokus på hur vi ser ut när vi är som bäst, och vi kan faktiskt jobba bra! även om det denna helg kändes VÄLDIGT avlägset!


25 april
Första träningen för Linda Åkerström inom Jaktretrieverklubben. Jag gick med Pirat och Marcus med Jäger. Vi var på Gårdhammar utanför Arboga. (Kändes konstigt att ha mindre än en timmes resväg, det hör inte till vanligheterna!) Gruppen var inte fulltalig denna gång. Jäger var den enda äldre hunden som kommit en bit på väg, sen var det två ett-åringar till. Det var en rätt så basic träning, Linda ville väl känna av vart alla hundar (och förare) låg till. Lydnad: fotgående och inkallning med det lilla roliga experimentet att kolla hur väl hunden lyder på enbart pipa utan handtecken. Pirat kom in på signal med Jäger blev fundersam så där fick Marcus en hemläxa till nästa gång! Sedan lite närsöksövningar för småttingarna och dirigering för Jäger. Min och Pirats läxa var avlämningarna och det är verkligen nåt som vi måste få till nu. Det börjar hindra resten av träningen att hon inte vill "bjuda upp" dummien utan droppar. Nästa gång då vi är full grupp kommer det vara med en erfaren hund till. då blir det säkert mer utmaning för Marcus och Jäger. Jag är glad bara att få möjligheten att träna Pirat med andra hundar och på nytt ställe. Tror att det kan bli bra, Linda verkar vara en duktig instruktör!


1 maj

Bergslagens KM. Marcus startade inte . Jag startade med båda och det var inte min dag! Pirat tyckte att det var LÄSKIGT, var fundersam på kastare och allmänt störd av omgivningen. Hög tid att inte bara ha henne med passiv på alla ställen utan också att hon jobbar på ställen hon inte känner till! Jag förde Lots mycket bättre än på träningprovet men idag var det tråkigt nog hans tur att vara dålig! Konstig känsla när man inte känner igen hunden man kör utan undrar om man tagit fel hund!! Tur ändå att det var ett inofficiellt KM när han plötsligt var helt ur slag! Har inte änns brytt mig om att kolla var vi hamnade i prislistan, inte högt så mycket vet jag!



2 maj

Marcus och Jägers start på Eukanuba Competition som gick på Ökna skolan i Sörmland. Trevlig dag och skönt att bara gå med och titta! Marcus gick i samma grupp som Janne Kalla och det blev en intern tävling dom emellan som Marcus tyvärr förlorade. Resultatmässigt var det inte en så bra dag för Marcus och Jäger. Efter att Marcus funderat nån dag känner han iaf att det var en lärorik dag! Han fick med sig mycket om hur han påverkar Jäger och inte minst vart nivån på elithundarna ligger. Inte ouppnåligt svårt men vi har hittills tränat lite för enkelt vad gäller t.ex avstånd. För det som är intresserad finns info att läsa på http://ostra.ssrk.se/.


3 och 5 maj

Vi tränar här hemma med Anna/Saga och Åsa/Taco. Stenhårt fokuserat på B-provsstart. Fotgående och på onsdagen ett helt provupplägg med vilt och skott. Och övning ger färdighet! Anna och Saga tog ett 1:a pris Nkl på Västerås-provet den 9:e. Grattis!! Äntligen!! Vi kan träna fotgående och Ökl-upplägg ihop så kommer fortsättningen att gå som tåget! 


8 maj

Unghundsträning för mig och Pirat. Vi var på Gesta gård och gick för Tom Smith från Craighorn Gundogs som Tomas Söderström, Madeleine Flodin och Birgitta Bernadotte bjudit in. Det blev en jobbig dag för Pirat: hennes första heldagsträning och dessutom var övningarna ganska svåra för unghundarna. Det glädjande var att hon jobbade på bra, stördes inte så mycket av omgivningarna (jmf med KM, hemska tanke!) och tog för sig riktigt bra. Klarade långa markeringar, ett linjetag över ett dike och vidare på andra sidan och var stadig under en liten WU med tre andra hundar! Dagens stora överraskning var att hon nobbade dummies! Vissligen i slutet på dagen så huvudet var slut men värt att tänka på, vi ska ta fram alla olika dummies vi har hemma åt henne! Jag känner som Marcus kände förra året. Det ÄR lite överreklamerat detta att träna för engelsmän. Det är bra och roligt att träna för en bra instruktör! Sen spelar inte nationaliteten någon roll, en engelsman är inte automatiskt bättre JUST FÖR att han är engelsman!


9 maj

Lots var reserv på Uppsala-provet men vi blev inte inringda så detta blev en LEDIG dag! Den tillbringade vi uppe vid Dammen där vi hade en jättebra träning ihop med Charlotte!


13 maj

Herräng-provet. Jag och Lots i tredje par. Vår ur-premiär i Ökl!! Provet gick bara på ön nere vid Lumpland vilket innebar att det var rätt så litet = TRÅNGT! Landmarkeringen (en LÅÅNG enkelmarkering) tuchade nästan söket som i sin tur blev väldigt smalt men djupt. Vattendirigeringen låg sen i snäv vinkel mot där vattenmarkeringarna gått. När hund ett arbetade på vattnet gick hund två på söket så hundarna kunde störas av andras signaler (och det gjorde många, Lots kom nästan in från söket på min parkamrats inkallning. Definitivt en erfarenhetsfråga.) Dagens resultat blev bara en 1:a och två nollor så de allra flesta fick en godkänd 2:a. Det var vad jag och Lots fick. En 2:a som jag är VÄLDIGT nöjd med! Jag var inte nervös utan kunde föra hund! Han gick jättefint fot (för att vara han alltså!), markerade gudomligt och tog tecken och signaler bra! Det som drog ned oss från 1:a pris var en omständig vattendirigering och det tar jag på mig. Dummien låg i ett område bland nån typ av gröna vattenväxter på inte alltför lång avstånd men problemet var vägen dit! Det var en smal väg med blankvatten dit med vass på båda sidor och i vassområdet på höger sida hade markeringarna gått. Jag kände att jag inte ville släppa in Lots i vassen, då fanns risken att jag skulle förlora honom. Det blev lite flipperboll på blankvattnet för att få ut honom till området men det gick med 2-3 blåsningar. In i området och närsökssignal! Och där slappnade jag av (orutinerat, visst!). Lots gick ur området och innan jag reagerat var han inne i vassen! Jag fick honom till området igen och fick in fågeln men med mycket blås och högljudd handling!! men, sånt som händer. Lots var jätteduktig och vi har dessutom ett godkänt spår nu!  Hans sammanfattande kritik var:
"En trevligt arbetande hund som är en utmärkt markör och utför tillfredsställande sökarbete. Är bra i hand men vattendirigeringen blir tyvärr allför omständig för att högsta pris ska kunna ges."

Nästa sak på schemat är nu två dagars start på Kuså-provet helgen som kommer. Och jag är inte nervös!!

Jenny

Kommentarer
Postat av: Eva & Korall

Härligt att läsa att ni verkligen har kommit igång, nu kan allt bara bli bättre ;) Vi ses, snart! Kramar från oss/ Eva Korall & Quling (varning)

2010-05-14 @ 21:11:41
URL: http://www.sojkennel.se
Postat av: Linda

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-05-07 @ 16:03:37
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0