Skott, vilt och trasiga bilar 20090322


I söndags hade SSRK Bergslagen sitt årsmöte utanför Arboga. Vi gav oss av i god tid för att hinna tanka också. 4 kilometer innan macken så lade bilen av, den bara dog. J-vlar! Soppatorsk!! Ringer grannen/jobbarkompisen, inget svar. Bara att börja gå... 3 km hem och hämta reservdunk först... Marcus och hundarna kvar i bilen... 1 timme innan mötet börjar...Tur nog har grannen kommit hem när jag går förbi där, det sparar många fotsteg. Tankar bilen, 45 minuter innan mötet... Bilen startar inte för det! Bogseras hem, 5 minuter innan mötet, det kommer DEFINITIVT inte gå, missar första årsmötet på typ 8 år. Tur i oturen, Charlotte kommer förbi på vägen hem till Linköping. Hade vi kommit till mötet hade vi missat henne!

Får inte i gång bilen under måndag förmiddag heller, blir till att ringa verkstan. Lånar mina föräldrars lilla minibil så länge. Jättesnällt att vi får men en två-dörrars Hyndai Accent känns LITE som en leksaksbil! Efter en dag kommer domen: inget fel med bränsletillförseln, är HÅL i en elkabel mellan tändspolen och fördelarlocken(?), kostnad för den kabeln är 2500 kr! Med bytet av tändstift och -kablar (som jag bett om, har sett hur stiften sitter!): 6500 kr! Precis vad jag inte ville höra men måste ju ha bilen...Hämtade den i fredags och den går jättebra, fick en glad överraskning också, gick på 800 kr MINDRE än beräknat. Får vara glad för det lilla!

I torsdags kom Camilla hem till oss med PimPim. Hon ville ha lite hjälp att träna med skott och vi hade också tinat lite kajor för att börja årets viltträning. PimPim reagerade lite på skotten men kunde hela tiden jobba vidare på markeringar eller ett litet sök vi lagt. Mycket enklare om man kan få hjälp med att någon annan skjuter! Sen tog vi ut våra vildar för att få lite extra drag i.o.m. konkurrensen med andra hundar. Allting gick problemfritt: PimPim blev inte så skottberörd att hon la av, Jäger jobbade på bra i söket och Lots hade inget strul med viltet! Ser bra ut inför proven!

Tränade med Anna/Saga och Angelica/Måndag på Dylta i dag. Lade ut ett ganska brett motivationssök som vi körde hundarna på. Gick kanon, tog in alla 20 dummies utan problem. Lade ut söket igen med lika mycket skott och tjoande men sen fick det vila medans vi tog markeringar med hundarna åt andra hållen. Där sköt vi apportkastar dummies över ett dike och upp i en backe. Inte helt lätt att klocka dom (tror bara Saga tog en riktigt klockrent) men alla jobbade riktigt snyggt och tog in sina markeringar utan större problem. Sen vände vi tillbaka till söket och tömde det utan några problem. 

Jäger var på väg in tom någon gång så att Marcus fick skicka ut honom igen. MEN han börjar glatt jobba igen och det blir mer och mer sällan som han ställer sig och  frågar eller kommer in så det går åt rätt håll! 

Jag ska börja träna tecken igen med Lots och varva det med markeringar och sök. Vi har egentligen inga större problem med sök förutom att jag måste vara uppmärksam på tendenser till att byta eller söka med vilt i munnen. Markeringarna går bra de med, det är en duktig liten gul jag har!!

Nästa grej vi ser fram emot är den 31/3. Då har vi tagit ut semester och ska till Vänge på en heldagsträning med Helena Lindström och sören Norén. Och självklart ser vi även fram emot att Carat ska valpa. Då får vi se om Marcus kommer att få en liten P-valp! (Jag tycker att Plurra skulle vara ett bra namn men jag har blivit nedröstad.)

Jenny


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ser man på, ni har hunnit uppdatera efter alla bestyr! Tur att bilen går, hade inte sett fram emot att "dra till fjälls" i en liten Hyndai :-P Blev inte speciellt förvånad över att höra att Saga är en stark markör! Hon gör ett gott jobb med att hålla goldenfanan högt i vår frånvaro. Skönt att det går allt bättre med Jägers sök, träning ger färdighet! Lots är som vanligt fantastisk! Kram C

2009-03-23 @ 00:52:08
Postat av: Marie

Kanske Pluring....fast Plurra var ett bra förslag tycker jag så jag röstar på dig Jenny :-D

2009-03-23 @ 22:17:58
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Monica

Plurra tycker jag låter riktigt bra - och det är ju jag som bestämmer!(?) Men Marcus ska väl också ha ett ord med och brukar komma med väldigt bra namnförslag. Så fundera på nu Marcus.

2009-03-24 @ 22:15:19
Postat av: Anna

Synd att det kom ännu mer snö... vill att den försvinner så vi får träna vilt, är ett måste inför vårens prov! Hör av er om ni har några träningar på G här i Örebrotrakten så kommer vi. Ha det gött!

2009-03-25 @ 12:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0