Hög tid att skriva igen! 20090309

Nu var det bra länge sen någon av oss skrev något, VI VET!! Kan inte änns skylla på att vi har haft extremt fullt upp och vi är trötta på denna snö som inte kan bestämma sig om den ska vara kvar eller inte, men en del har vi gjort!

Träningen som vi planerade att hålla för "vårt goldengäng" blev av den 21/2. Snöläget gjorde att vi hoppade över walk-up-träningen. I stället gjorde vi linjetagsövningar. Alla hundar (eller framför allt förare) hade jobbat på duktigt sen förra gången, så det märktes framsteg! Tror även att vi gjorde framsteg som träningsledare, det kändes i.a.f. säkrare. Vi lyckades dessutom nästan hålla tiden, drog bara över en halvtimme eller nåt mot vad vi sagt från början!

Den 28/2 lånade vi och Anna/Saga marken där vi höll golden-träningen. Körde även vi linjetag. Långa och okända för våra hundar (Saga hade ju tagit samma linjetag tidigare men det var en vecka sedan). Det gick suveränt! Tror att jag ska börja kalla min hund för "Tåget" i stället! Han gick rakt och FORT! Jäger gick också jättebra, som den mer rutinerade hund han är. Bl.a. fick han (p.g.a. husse och mattes bristande räkneförmåga) gå på linje över en ås med sly, vidare ut på gärdet och där läggas ned på närsök TOMME. Men vad fint jobbet var!! Marcus lade sedan ut dummiesar och Jäger gick glatt ut samma linje igen och tog hem en dummy.

Söndag 29/2 åkte vi till Tulka för en träning hos Monica. Det var huvudsakligen sök som stod på dagordningen. Det var ett riktigt motiverat sök, vi gick ut på området på tre linjer och sköt, ropade, kvackade (eller nåt åt det hållet...) och kastade. Vi var tre i taget som förde hund. Jäger och Lots turades om med brorsan Luring att gå på söket. Jäger gjorde som han brukar, tar några dummiesar bra men blir sen mer frågande och kommer till slut in. Självständigt sök är definitivt nåt han måste förbättra innan ettorna kommer. Lots gjorde en grej jag inte sett förrut. Han blev osäker när jag skickade ur honom så att han mötte Jäger på ingång. Då kom även Lots in igen. Ytterligare en gjej han och jag får träna på så småningom, tur nog inget som direkt berör vårens starter i NKL.

Jäger har varit hos veterinären två gånger för tredmillträning. Det ser riktigt bra ut nu, det märks också att vi blivit bättre på att massera och stretcha honom! Det är så lätt att börja slarva när allt såg bra ut, någon som känner igen sig?

I lördags var vi hos Maria Sundberg för en tre-timmars-träning i, ja, just det: markeringar och SÖK!! Snacka om timing! Väl där träffade vi Malin och Inqa: skoj!! Började med markeringar från linje på ett gärde. Jäger hade lite problem, det var med en löptik som störde koncentrationen och då blev terrängbytet för svårt. Dummien hamnade några meter in i högre vass. Han ringade dock på och fick efter mycket arbete in den. Även inqa hade vissa problem då hennes hamnade i samma vassområde. Maria gav båda hundarna fler markeringar i svår terräng bl.a. in i ett snår och till slut fick de in sina markeringar. Maria förvarnade mig om att hon skulle kasta en åt Lots på föregående hunds ingång, jag riktade upp honom, sa "Pass på!" och nog markerade han, i stället för att titta på hunden på väg in! Han klockade den markeringen!

Nästa moment var minnesmarkeringar. Vi arbetade 2, 3 eller 4 hundar samtidigt och vi började med att kasta markeringar åt alla hundar, Om hunden inte spikade sin markering så var det bara att stoppa, få in i området igen och blåsa igång söket. Jäger gick riktigt bra som första hund och det skulle ju vara skönt för Marcus om markeringarna funkar problemfritt! Lots gick som hund nummer två och jag hade koll på att han inte gick åt sidan och tog någon annan dummy. Han gick för djupt men jag trodde att han skulle arbete MOT mig. Då hör jag någon säga: din hund går på grisspår! Han ska vara apportör, INTE grishund!! Glädjande nog tog han alla tecken: inkallning. stopp, sida, närsök!! Då blev matte stolt! Sen var det dax att rotera för att ta någon annan markering. Lots fick denna gång en som gick över en stenmur. Han har hoppat stenmurar förut, vi har ju en hemma på tomten! Men denna gång gick något snett, han halkade eller missade upphoppet eller någon. Han sprang i alla fall rätt in i muren, SUCK!! Han tog den på andra försöket efter lite stöttning. När han kom in så blödde ena trampdynan, han har trol. trampat på något så där slutade träningen för vår del. (Och igår gjorde jag upptäckten att jag kan sätta vad som helst på min hund, han bryr sig inte! Han gick med sko hela dan för att trampdynan skulle få gå ihop helt. Nu besvärar tassen honom inte alls!)

Jäger sök såg ut som det brukar, bra sök men hunden kommer in! Marcus fick rådet att pröva att inte låta Jäger komma in utan kommendera ut honom på sök igen, med mycket beröm när han tar och kommer med dummy. Mycket motivation på söket, skott och kast och tjoande och sen låta Jäger ta två eller tre, in i bilen och sen ut igen. Får se om det kan funka, värt att pröva i alla fall!! Jag tror att det kommer bli mycket sökträning här hemma under våren!!

Jenny

Kommentarer
Postat av: Monica

Haha, 29 feb var det 2008. 1 mars var ni här i Tulka (Vasaloppssöndagen du vet).

Ja, nu blir det sökträning både här och där i vår.

2009-03-09 @ 21:43:53
Postat av: Marie

Men det var då väl tur att ni visade lite livstecken!

Jag har skickat snigelpost till er - inför maj!



Här har faktiskt snön tinat lite i dag så nu är det nog bara ca 90 cm kvar - blääääääääää, vad less jag är nu på den.

2009-03-09 @ 22:47:26
URL: http://virus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0