Träning på Åtorps gård 18/1

På begäran!!
Igår så åkte vi till Malin och Inqa (Jägers syrra) för att träna lite!
Vi började med att köra Dubblar i uppförsbacke och  bakom ett krön avstånd från ca 50 m!
Jenny startatde med Lots och den hunden han bara går!! sen var det dax för mig och Jäger med tanke på att han är en ganska dålig markör så är jag jätte nöjd med det jobb han gjorde.
Efter det var det Malin och Inqas tur och det märktes att dom inte hade tränat på ett tag men jag tycker ändå att Inqa skötte sig bra. Det var ju inte så lätta markeringar så hundarna fick jobba lite men låg i ett snävt område och gav inte upp!
Farbror Konrad fick komma ut och ta ett par markeringar han tyckte det räckte med 4 sen var det inge kul lägre!
Nu byte vi område och körde markeringar med terrängbyte genom hallonsnår över väg och in i talldunge ingen hund hade problem med det så nu kände vi oss klara med markeringar.
In i bilarna och byte av mark nu var det dax för dirr!!!
Bakom Malins hus är det hur fin mark som helst för att göra kluriga linjetag så natuligtvis gör vi det "enkelt" för oss och bestämmer oss för att där borta är det perfekt att skicka hundarna till.
Alltså en linje som gick snett över ett dike upp på ett krön mellan ett stenparti och en en dunge ner bakom över ett dike till och upp på ett krön där låg dummiesarna ca 150m bort!!! Jenny tog med Lots och gick iväg och la ut medans Malin och jag gick iväg så att våra hundar inte skulle se.
Jenny skickade Lots 2ggr på tillbaka vägen iom att han inte är så van med linjetag inga problem där inte sen blev det dax för Inqa, Malin ville ha ett skott för att få dragning men det blev mer en störning. Det märktes på båda att dom inte har tränat ordentligt på ett tag men Inqa kom ut till dummiesarna iaf.Vi kom överens om att Malin ska backa i träningen och köra kända områden med mycket motivation . Nu var det min och Jägers tur pang iväg upp på krönet mellan stenarna och enarna där tyckte Jäger att han skulle in men jag blåste stopp och sen ut med vänsterhanden pang iväg till dummiesarna tjoho vilken kille!! Kan ju säga att linjerna blev inte spikraka men det var terrängens fel! Detta var ännu en kalasträning Jenny och Jag åkte hem med ett leende och känslan av att ha 2 blivande champinjoner!!!!  Vi börjar mer och mer känna att allt åkande till olika instruktörer har gett resultat i vårat handlande av hundarna.
Ps Jag tycker synd om er uppe i norr som missar en massa träning pga snö!!

Idag har vi styrt upp resan till jämtland boende och semestern är klar så nu är det bara anmälan till jaktprovet kvar!!
Nu till helgen bär det av till Helena L för Ökl träning för mig och Jäger. 
Den 31:a ska vi hålla i en Walk up träning för ett par golden ägare det ska bli skitkul tycker både jag och Jenny!


Hoppas att det var en givande läsning!!
// Marcus        
            

Kommentarer
Postat av: Marie

Tackar för den läsningen men du.......vet du hur långt man kan skicka i skoterspår? Hur långt som helst och dolda markeringar går åxå fint - dom försvinner rejält i snön :-)

Så vi tränar visst :-P

2009-01-20 @ 14:06:47
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Marcus

Ja du Marie skoterspår måste ju liknas med inhägnad stig?? man måste ju utmana lite!! Du ska se vilka marker Malin har man kan göra hur mycket kul som helst!

2009-01-20 @ 17:04:11
URL: http://labbegrabbar.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Tack för messet! Ni är riktiga klippor som styr upp saker och ting! Ser fram emot resan jättemycket! Kram Charlotte

2009-01-20 @ 22:35:30
URL: http://www.nogg.se/lupus
Postat av: Marie igen

Nä Stig är inte inhägnad - han bor jag med :-D



Jajaja - marker hit å marker dit, NÄPP, inge avis då men det tinar mer och mer häruppe åxå - sådeså!

2009-01-20 @ 22:51:05
URL: http://virus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0