Nötning ger färdighet, 20090111

Vad skoj det är när saker börjar lossna och allt plötsligt börjar funka! Jag har sista tiden börjat nöta tecken och signaler med Lots. Linjetag, stopp, höger, vänster, in, ut osv. osv.... Lots tar tecken rätt så bra i övningar, problemet har varit att jag inte med pipan har fått ett distinkt stopp när han jobbar på något. Men i dag såg jag alltså en ljusning!

Vi träffades på Dylta idag för att träna. Det var jag/Lots, Marcus/Jäger, Angelica/Måndag, Camilla/PimPim, Anna/Saga och sen kom också Sofie/Bonuz. Vi började med lite dirigeringsövningar sedan la Marcus ut ett ganska långt linjetag (90 m?). Avslutningsvis blev det några markeringar som landade just framför energiskog.

Det som gjorde mig extra glad var när jag skickade Lots på linjetaget. Han hade inte sett utlägget utan bara de andra hundarna gå. Han gick på en bra linje men gick några meter för långt så han gick över ett dike. Då kunde jag stoppa honom, när han sen stog still så kunde jag få honom att söka mot mig, fick vind, tog upp och kom in! SKÖNT!!

Jäger gick jättefina linjer med tog inte riktigt tecknen där ute. Han gick inte riktigt ned på närsök som han skulle men Marcus såg ganska nöjd ut ändå. Jag tror att det kan bero på att Jäger har börjat ta markeringar så bra, det gjorde han INTE förut! Måndag såg ut att gå riktigt bra, jag tror bara att det var vid något tillfälle hon och Angelica hade lite olika åsikter. Saga gick som tåget. Hon är så rolig: hon har börjat lägga sig när Anna blåser stopp. Men går glatt vidare vid nästa tecken ändå, från liggande! Camilla körde någta linjetag med PimPim men utan stopp, sånt får komma senare. Avslutade även hon med några markeringar. Sofie tog nåt linjetag och några "skojkast" med Bonuz men var mycket där för miljö- och gruppträning.

Jag ska definitivt fortsätta nöta mina tecken så kanske vi kan få dem att verkligen sitta här under våren!

Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0