A-provs-kurs

Idag har jag och Marcus bjudit oss själva på en JÄTTEBRA födelsedagspresent (vi som båda fyller på hösten)! Vi har varit på en A-provs-kurs med Lots och Jäger.

Det började med fika och en teoretisk del, vi gick igenom regler och lite tillämpningar. Sedan satte "allvaret" igång.  Det var apportering vid totalt tre vatten där det i princip gick till som elitklass på A-prov. Det var en bestämd skickordning (som frångicks ibland för att ge hundarna en chans till bra jobb efter vad som hänt tidigare) och alla apporter bedömdes. En stor skillnad var dock att denna gång var skyttarna där för oss apportörer och inte tvärt om! Det innebar att det var ett uppehåll i skyttet för att vi skulle kunna hämta in de först skjutna änderna innan alltför lång tid gått.

Vi var 6 apportörer, en riktig A-provsdomare (jättetrevliga Anita Norrblom) samt 8 skyttar. Med var också Kajsa Markusson som arrangerat det hela och hela tiden hjälpte till med allt praktiskt, som att hålla koll på fallet och inplockat vilt. Jakten avslutades som sig bör med en viltparad, det blev just under 50 änder skjutna . Det innebar dock inte att kursen var över för nu fick alla hundar ett individuellt omdöme samt möjlighet att få tips och ställa frågor.

Det var en bra dag och jag hoppas verkligen att det kommer bli ett återkommande arrangemang. Jag kan mycket väl vilja gå på något likande nästa år också med Lots. Enligt Anita så skulle Jäger klara kklen utan problem bara husse fixa till lydnaden efter all frihet vid jakterna!! En av våra bästaste kompis Charlotte var också där med sin hund Luna som jag redan visste var en bra hund. Hon fick också klartecken för att starta kkl! Jag och Lots har en bit kvar då vi först och främst ska koncentrera oss på att få en 1:a i Nkl B- prov!

Jenny

Kommentarer
Postat av: Anonym

NÄR fyller ni?!!?

2008-09-22 @ 22:11:25
Postat av: Marie

SUCK, vad det är långt mellan oss - vill åxå vara med :-(

2008-09-22 @ 22:42:04
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Marcus

Jenny fyller 10 och jag 22 sept!

Ja du Marie! kan ju säga att dom här tillfällena inte växer på träd här hos oss!! Vad jag vet så kommer detta troligtvis göras om nästa år också men det beror om jägaren har lustoch ekonomin gick ihop!

2008-09-23 @ 06:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0