Tackträning med Mats och Helena

Det kan löna sig att ställa upp frivilligt! SSRK Bergslagen sätter av pengar för att provledningar ska kunna göra något för sina funktionärer och vi bakom Fellingsbroprovet bjöd på en träning. Instruktörer för dagen var Mats Närling och Helena Molin. De goda nyheterna var att hela familjen Gunnarsson skötte sig bra! Lydnaden börjar komma tillbaka efter jakterna. Jag är riktigt nöjd med vad jag och Lots gjorde under förmiddagens nybörjar-pass. Han var inte riktigt lika stadig som jag är van vid men stannade kvar vid min sida trots lite ryckningar. En övning var markeringar över ett dike med successivt ökat avstånd. Jag var lite fundersam då min lilla gula kan ha problem med miljöbyte men det gick kanon! Längsta avståndet var kanske 80 meter (min uppskattning...) så det var ju lite av en utmaning. Sista övningen var stoppsignal som avslutningsvis kombinerades med uttecken och där glänste vi verkligen!! Han börjar fatta grejen! Jag märker att jag börjar bli bortskämd med min duktiga hund. Det kändes lite ovant att träna i en ren nybörjargrupp. Alla andra förare utom en är nybörjare så det var inte bara hundarna som inte hade rutin. Det var vissa problem med hundar som knallade och sen bara racade runt, hundar som inte kom på inkallning och liknande. Jag har inget minne av att Lots någonsin har gjort något sånt! Marcus och Jäger hade också en bra träning enligt rapporter. Jag såg en del men vart sedan fast på ett ställe för att kasta åt andra. Dirigeringar börjar funka igen, han arbetar på bra och ligger i. Mats sköt några "ägg" med apportkastaren som studsade för att simulera löpor. Jäger klockade dom inte men låg kvar och jobbade och lyckades på egen hand ringa in dem. Jakten kanske har gett lite självständighet. Öppen/elit-hundarna avslutade med en WU. Det var mycket skott och kast så jag tror faktiskt att nästan alla hundar utom Jäger knallade någon gång. Det var en jättebra dag! Det regnade bara lite på morgonen, hundarna gick bra och det var trevliga människor och hundar med. Sofie/Zimply var där och Charlotte/Luna också. Vi blev särskillt glada att Lotta tog sig dit då hon egentligen var sjuk men tyderligen hade Luna starkt påpekat att i.a.f. hon tröttnat på att ligga i sängen! Jenny

Kommentarer
Postat av: Marie

Vilken himla bra idé att avsätta en liten slant pengar till provledning/funkisar! Den tanken tar jag med mig!

2008-10-15 @ 22:43:46
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Marcus

Ja visst är det bra!! Pengarna som finns i avdelningen ska ju gå till medlemarna!!

Funkisarna får även frukost lunch fika och godis så humören är på topp!! detta har medfört att folk ringer och vill vara funkisar!! Försök att få igenom det!!!

2008-10-15 @ 23:43:19
URL: http://labbegrabbar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0