Tackjakt på Åtorp

Igår var vi tillbaka på Åtorp, men denna gång var det för att själva vara med på en tackjakt eftersom vi ställt upp som apportörer under tidigare jakter. Jag gick med hund men Marcus gick som skytt (fick 6 änder under dagen). Det var inte lika god fågeltillgång som det varit itidigare så vi hann med hela 6 vatten under dagen och jag tror att det blev 40 fågel skjutet totalt.

Mesta delen gick jag med Jäger och Lots, det är första gången jag för Jäger! Vi hade lite kommunikationssvårigheter i början men sen gick det bättre. Jag skickade honom på en skammad and som jag trodde han sett men han gick för kort och då var jag tvungen att gå in och styra ut honom igen och det gick bra!! När jag körde honom märkte jag verkligen vilken nytta man har av en stadig hund med bra fotgående, allt blir så mycket enklare om man inte måste koncentrera sig på sin hund hela tiden.

Vid två vatten fick Lots följa med Charlotte och Luna och sitta passiv, då tog jag chansen att även ta med gammelgubben Konrad ut. Han brukar ju aldrig få vara med nu fick han i alla fall ta in 2 änder. Det är sån skillnad i hans arbete när det är "på riktigt". Han tycker att sandpåsarna (=dummies) är rent löjligt men på fågel är det en helt annan sak. Jag lyckades göra en vattendirigering med honom vilket inte hör till vanligheterna!!

Lilla Lots är en riktig stjärna! Han fick vara med på efterapporteringen. Vid Kihl-vattnet ramnlar det alltid fågel i ett stort, tungjobbat vassområde. De "stora" hundarna ville knappt inte gå in i området och det låg 2 änder därinne. Jag skickade Lots på ett fritt sök och han plöjde glatt på in i skiten, han fick in båda änderna! Snacka om att få utdelning för att ta ny mark!! Det är en riktig viltfinnare jag har!!

Nästa helg ska vi förhoppningsvis kolla om det även är en provhund. Jag har anmält oss till Labbeklubben östras WT i Roslagen. Har inte fått besked än men hoppas verkligen att vi kommit med!!

Jenny

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej! Riktigt kul läsning om tackjakten. Bra jobbat av Lots. Hoppas verkligen ni kommer med på WT. Det är ganska många från L-kullen anmälda och jag kommer och hejar på er.

/Monica

2008-10-05 @ 19:56:53
URL: http://www.viltvardarns.net
Postat av: Malin

Hej. Tack för hjälp med apporteringen i år. Jag har lagt ut lite bilder på min hemsida. www.kihlhojden.se kolla gärna om ni vill.



Ha det gött /malin

2008-10-07 @ 17:31:30
URL: http://www.kihlhojden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0