kalashelg och intressant måndag! 6-8 /12

Den här helgen var en av dom bästa på länge!!

Avfärd fre 16:00 mot Malmköping där vi träffade 2 tokiga fruntimmer från jämtland med tillhörande hundar(Marie/Jod o Eva/Korall). Kvällen inleddes med avslappningsövningar iform av förtäring av öl o vin, sen fortsatte det med god mat (rådjurstek med kantarellsås och potatis) och mycke prat och skratt. Efter det blev jag och Jenny tvungna att sitta framför tv och titta på Idol för det kunde man ju inte missa tyckte dom 2 tokiga!!  

Lördag: Avfärd till Maria Sundberg och hundkurs! Nu anslöt Charlotte och Luna efter en liten försovning!
Vi startade dagen med en presentation av oss själva och hundarna sen var det dax med en uppvärmade walk up. Efter det blev vi uppdelade i par som skulle gå på 2 stationer a´2ggr med dubbelmark/dirr.På ena stationen föll markeringarna som vanligt åt hö o vä och dirren låg en bra bit bort i hörnet på fältet så man var tvungen att skicka snett mot en skogskant; inte helt enkelt att få hundarna att gå rakt ut!! Den andra stationen hamnade markeringarna i linje och ca 15m ifrån dirr så det blev till att neja markeringarna när man skulle skicka på dirr!!! Eftermiddagen tillbringades vid 2 stationer med olika sök: ett djupare sök som startades med en "drive" inne i skogen och inget vilt i närområdet av utgångspunkten för hundarna. Man blev tvugnen att skicka med lite tryck. Här var det inga problem alls Jäger sökte hur bra som helst. Den andra statinen var ett sök som låg i närområdet så det gällde att inte sätta fart på hundarna utan få dom att söka på en gång. Det funkade jättebra så vi slutade när vi låg på topp! Jäger har väl presterat bättre än vad han gjorde under lördagen. Kan ha varit vädret (regn hela dagen) eller så var det jag som inte var tillräckligt koncentrerad. Fick lite tips att tänka på. Tyvärr så han jag inte se så mycket av dom andra viltvårdarna, lite blev det och jag kan säga att ju mer jag ser av Korall desto mer kidnappnings benägen blir jag, vilken hund!!!! Är matte bara tydlig så gör hon allt som begärs! 16:00 så åkte vi tillbaks till campingen och fixade lite innan det var dax för god mat igen( Älg och rotfruktsgratäng och till efterrätt så blev det böggodiskaka! åter igen så blev det tv och nu var det 3 tokiga som skulle se stjärnor på is man kan väl säga att Jenny och jag fick lida i  en relativ tystnad!! 

Söndag: Upp ut med hundar frukost packa in i bilar och städa ur rummen! Avfärd till Maria.
Uppdelning i grupper 2 stationer: en walk up och en dirr station.  Jäger och jag började med walk up och nu började känslan komma! Jag och Jäger är för vana att gå i linje så vi blir okoncentrerade och loja båda två!! Där och då bestämde jag mig för att efter kursen träna själv med mycket motivation skott och tempo!! Den andra stationen var väl inget nytt men jag fick tips av Maria att jag skulle korrigera Jäger med ett ordenligt nej när han börjar flacka med blicken efter att jag har blåst stopp på honom!!Tydligen så är jag för snäll i mina korrigeringar! 
Eftermiddagen tillbringades på ett kallhygge med ett litet ökl upplägg.
Jäger och jag lottades ihop med Marie o Jod. Ett par körde sök i tungsprungen blötskog och ett par körde dubbelmark där ena fågeln hamnade bakom ett krön och den andra hamnade i en håla mellan sten o  stubbar och sen en dirr som gick till en dunge på hygget. Markeringarna gick kalas, dirren gick så där, ganska svårt att få Jäger att inte tappa linjen på ett hygge som inte är jämt som en gräsmatta men in kom fågeln. Söket gick sämre än väntat, redan efter 2 vilt så kom han in så jag fick skicka om. Inte så mycket att orda om, jag vet att Jäger inte är bra på att söka men det ska bli ändring på det!!!! 
Sammanfattningen från Maria Sunberg och hennes hjälpinstruktör Margareta Westman blev: Jäger är en härlig hund men han är som ett kalker papper, är husse loj så är Jäger loj osv osv 
Så nu ska vi alltså mest jag träna oss på att hålla oss uppe i varv så det blir mer drag i markerna !!!!!!!
Joddan har mest finslipning att göra till nästa säsong.
Koralls matte ska vara tydligare med tecken och signaler.
För Luna var det lite mer tummen i ögat som gällde!
Öppen klass ettorna var inte långt borta för alla som var där denna helg!!

Måndag: Avfärd till Västerås och medverkan i en forskningsstudie som SLU genomför just nu. (Läs mer på  www.labradorklubben.se/  )
Vi fick en hel genomgång av Jäger ekg ultraljud av hjärtat blodtryck och puls och han är helt frisk!! Dom kollade iof inte hjärnan men jag tycker att han verkar helt kry där också mestadels av tiden!!
Jag kan rekommendera alll som läser detta att vara med i studien om man har en lämplig hund eller känner nån som har så tipsa!! Dom behöver fler hundar.


// Marcus

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äntligen!

Nu har jag läst och skrattat. Du skriver så härligt.

Jättekul att få höra en massa om er träningshelg.



Jag hoppas också att fler med hanhundar i rätt ålder vill ställa upp för forskningen. Bra att du och Jäger anmälde er.



Nu ser vi fram emot 4:e advent - då ska det smälla!!

/Monica

2008-12-10 @ 21:30:13
URL: http://www.viltvardarns.net
Postat av: Marie

Det är himla synd om er två :-D

2008-12-10 @ 22:09:55
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Eva & Korall

Alltså! Nu åker pejlen på min prinsessa. Vi ser redan fram emot nästa träff med er. Tack för att ni förgyllde vår helg och vilka underbara vovvar vi har.



Kram



2008-12-11 @ 10:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0